Competentiecheck

Competenties in kaart brengen

Flex Academy heeft een specifiek programma ontwikkeld om de competenties van de medewerkers in kaart te brengen. Veel medewerkers hebben jaren geleden een diploma behaald. Door werkervaring hebben deze medewerkers ook verschillende competenties ontwikkeld die vaak nog niet vastgelegd zijn.

Door de competenties van de medewerkers in kaart te brengen op basis van de ontwikkelde competentiecheck kunnen veel medewerkers met een verkort opleidingstraject een diploma behalen die nodig is binnen een organisatie.

Het bespaart de medewerker tijd en de organisatie kosten als er op basis van de competentiecheck vrijstellingen gegeven kunnen worden voor bepaalde modules binnen een opleiding.

Het programma ziet er als volgt uit

  • Fase 1: Verzamelen van behaalde relevante diploma’s
  • Fase 2: Invullen van de vragenlijst
  • Fase 3: Beoordeling door de assessor
  • Fase 4: Gesprek met de assessor
  • Fase 5: Afronding competentiecheck

Meer informatie?

Geïnteresseerd in dit product? Neem dan contact met ons op. We denken graag mee in de behoefte van jouw organisatie.

We zijn tijdens kantooruren telefonisch bereikbaar via (088) 4 202 222. Een e-mail sturen kan altijd naar Afdeling Advies & Voorlichting.

Doorgaans antwoorden we dezelfde werkdag.

Fase 1

De medewerker verzamelt relevante diploma's en/of certificaten welke relevant zijn voor de functie. Een kopie van deze diploma's dienen toegevoegd te worden in het totale dossier voor de competentiecheck.

Ontbrekende diploma's of certificaten kunnen niet meegenomen worden in de eindrapportage.

Fase 2

De competentiecheck bestaat uit een grote hoeveelheid vragen. Per vraag geeft de medewerker een waardering op de schaal van 1 tot en met 5.

De medewerker dient per vraag een heldere onderbouwing te geven hoe de medewerker tot deze waardering is gekomen. De onderbouwing is noodzakelijk voor de tussentijdse beoordeling.

Fase 3

Op basis van de door de medewerker ingevulde vragenlijst van de competentiecheck gaat de assessor een voorlopige beoordeling opstellen. Er wordt hierbij gekeken naar de huidige en toekomstige functie en de door de medewerker aangegeven antwoorden van de vragenlijst.

Fase 4

In deze fase gaat de assessor tijdens een gesprek met de medewerker de vragenlijst bespreken. De medewerker zal aanvullende mondelinge vragen krijgen op basis van de onderbouwing van de antwoorden uit de vragenlijst. Het gaat erom dat er tijdens dit gesprek een helder beeld ontstaat bij de assessor. Op basis van dit gesprek kan de assessor de definitieve rapportage opstellen.

Fase 5

In deze laatste fase wordt er een definitieve rapportage opgesteld. Op basis van deze rapportage worden de aanwezige competenties in verband gebracht met de functie.

Scroll naar boven